Thursday, June 4, 2009

malaysia oh tanah airku

sebenarnya aku teramat minat dengan bidang politik. sering aku berbincang dengan cikgu aku ketika form 2 & 3. lepas pilihanraya 2008 makin dalam lah minat aku. sering bukak news dan blog-blog politician. namun krisis di Perak memeningkan aku. aku dah bosan dan letih dengan krisis tu. emm aku menyibuk? oh tidak! aku orang Perak juga! aku dilahirkan di Hospital Besar Ipoh, Perak. so itu berkaitan dengan negeri kelahiranku. hari tu hicom form 5 ku datang menjenguk SDAR. aku ambil kesempatan bertemu dengan abg azzairi(bendahari 2006) soon to-be lawyer. maka kami berbincanglah lepas dia habis ajar budak debat bm. bincang-bincang dia kate Ir. Nizar bukan MB dah. Zambry MB. tapi aku kata Ir. Nizar MB. bukan Zambry. dia kata aku pro-anwar(memangla ayah aku anwar) tapi aku neutral lagi. masih pelajar la. perbincangan berlaku 5 minit je sebab abg muzal nak balik dah. so kami terus dengan ber-sms. 3 malam habis(siang tak sms) then conclusion Zambry MB sebab undang-undang tubuh Perak tulis bila ada MB baru dilantik maka hilang jawatan MB lama (kata a.azzairi) so aku dah paham. saja nak dengar pemikiran bakal peguam.haha.

lepas tu aku fikir fikir balik. akibat dari krisis tu. actually ramai orang asyik nasihatkan aku belajar dulu.tak yah fikir politik. but if tak tau dari sekarang. takkan nak jadi YB(cita-citaku) yang tak kenal sejarah? macam yang berlaku sekarang. ramai sangat YB yang bagus tapi ada segelintir yang cakap berbuih-buih keluar, hasil takde. aku masih tak dapat bayangkan nasibku pada tahun 2020. nasib bangsa melayuku. oh sensitif2. nanti dikata perkauman. emm nasib bangsa malaysiaku? apa akan jadi sekarang. kalau kita masih tak bersatu? krisis di Perak perlukan tolak ansur. kenapa semua perlu gilakan kuasa?hmm terpanggil pula nak sentuh krisis di Terengganu dan Kelantan (negeri orang melayu). Stadium 1 tahun baru pakai dah runtuh? kenapa ni? hmm. memalukan! aku sedih dan malu. kemudian isu manohara. akan berulangkah kes altantunya. hmm. kau fikirlah!

4 comments:

  1. 1 malaysia.
    mari sme2 realisasikannya.
    hu2

    ReplyDelete
  2. Good for you. Not many like to be involved in politics. Especially students. Me too. Politics is interesting but boring. Lately because there are too many politicking yet no results shown. I dedicated a blog on politic.Open Debate. You can be one of the writer if you want. This is an official invitation. haha...good luck. But remember, politic is definitely not an easy field. Fitnah, corruption...etc..For the time being...we just watch..

    ReplyDelete
  3. thanks for the invitation bro asyraf :) i'll consider it. ahaha.

    yup 1 malaysia.

    n rainbow. tinggi-tinggi sampai gapai k?ahaha

    ReplyDelete